De Sobemai-kraan & De MIAT-kraan
De Stad Gent wil het rijke havenverleden van de Oude Dokken laten voortleven in deze nieuwe wijk tussen de Dampoort en de Muide. De vier kranen die er nu al staan worden nog aangevuld met drie andere historische kranen. Samen vormen ze een prachtig erfgoedlandschap dat rechtstreeks verwijst naar het maritieme verleden van dit gebied.
De Sobemai-kraan
De “Sobemai-kraan” is aangekocht van Euroports. Deze kraan dateert van 1988 en weegt 150 ton. Deze kraan heeft een plek aan het noordelijk uiteinde van de Kleindokkaai, en zal eveneens fungeren als uitkijkpunt. De kraan was al op zijn locatie aangekomen in 2018 maar moest nog op zijn definitieve sokkel komen.
Gheysens bedacht de meest economische methode om deze te verplaatsen. Het was niet meer mogelijk om de kraan onder eigen middelen voort te bewegen maar samen met de firma De Buf uit Oostkamp werden de oude rijwerkmotoren op externe pompen aangesloten. Zo werd de kraan op een halve dag op zijn plaats gezet.
De Sobemai-kraan
De MIAT-kraan
“Le Titan Anversois” is het kleine broertje, en tevens het oudste kraantje (1925) van het kranenensemble. Dit kraantje stond nog opgeborgen in het MIAT en werd door Gheysens op 20/1/2021 opnieuw op ereplaats aan het water van de Oude Dokken, ter hoogte van de Handelsdokkaai, geplaatst.
Door het kraantje terug buiten te plaatsen in haar oorspronkelijke omgeving kan het fungeren als landmark en als “ambassadrice” voor het MIAT.
Enkele weetjes
- De kranen zijn van Belgische makelij en illustreren de spectaculaire evolutie die heeft plaats gevonden in het verticaal transport in minder dan 65 jaar tijd.
- De Sobemai-kraan is een hydraulische evenwichtskraan, gemaakt volgens een Belgisch patent. Deze kraan werkte snel en precies. Door het lage energieverbruik en de snelle behandeling van goederen had de evenwichtskraan een hoog rendement.
- De MIAT-kraan is een kraan van kranenbouwer Le Titan Anversois. Deze unieke kraan werd begin jaren 1990 geschonken aan het MIAT (Museum voor Industrie, Arbeid en Textiel) door de firma 'La Floridienne'. De kraan heeft een uitgesproken historische waarde, en is de enige overgebleven kraan uit het interbellum (1925) voor de regio Gent.